Friday, February 11, 2011

Sejauh Mana Kita Hanyut Dengan Dunia Yang Sementara...

Assalamualaikum..dan selamat sejahtera kepada semua..

"Sejauh Mana Kita Hanyut Dengan Dunia Yang Sementara...?"..

   sedar tak sedar diri kita mungkin hanyut dengan peredaran masa tanpa kita sedari...
apa yang aku tengok mostly budak2 remaja sekarang..suka kepada trendy...rambut yang asalnya hitam dan cantik...diwarnakan bukan2...bila ditanya...style katanya....sedihnya yang seagama denganku...nak kata disekolah tak ada subjek tu..tak pernah plak aku dengar cerita tentang subjek tu dimansuhkan...tapi itulah sedih...hal agama kadang kita amek mudah...aku kadang2 fade up bila tengok perempuan yang bertudung nih...bertudung tu Alhamdulillah....tapi yag wat korang jadi spoil balik bila pakai seluar yang ketat and tunjuk lurah punggung korang....baju pon ketat..kolar v shape..tunjuk plak lurah dendam yang selalu undang korang jadi mangsa rogol..tak ke sedih...ditegur...dinasihat...diberi panduan...diberi taklimat...tapi masih lagi korang hanyut dengan gaya hidup korang nih...bila nak sedar?...aku bukan nak kondem kaum hawa..tapi sebagai orang yang perihatin ja...kalau korang berpakaian bagus pon tetap cantik...tak perlu la nak dedahkan part2 yang best...kadang tak best setara mana pon..cuma korang ja perasan..sorry la...tapi aku rasa bukan aku sorang ja yang rasa mcm nih..

  so for adik2 yang laki nih plak....apa la sangat korang nak dress up macam gangster?...gangster ka korang semua?...ingatlah..korang tu bakal pemimpin kepada keluarga yang bakal korang bina...apa korang bangga dengan imej gangster yang korang bawa skarang?...cukup2 la...kesian kat mak and ayah korang..kadang tu aku tengok korang nih budak2 laki nih...ada yang tak abes sekolah..nak motor ayah belikan..harapannya nak bantu sokong ekonomi keluarga...tapi hampeh...makin parah..bila tak diberi...hempas pintu...buang barang...tengok la..da betapa kurang ajar korang boleh jadi...bukan aku nak reka cerita...tapi benda jadi depan mata aku...sedih and kesian aku tengok ayahnya..bangun awal pagi siap2 pergi keja...anak bangun time matahari da nak turun..merayau sana sini..berlagak macam orang banyak duit..tapi tak sedar diri...duit satu sen pon takda..nak usung awek sana sini...padan la awek tu pon bengong...niat awal nak kikis duit laki...tapi end up kau yang kena kikis abes...sampai maruah sendiri pon tergadai...sapa yang rugi?...hurm...
bro @ sedara2 sekalian..ingatlah kalau kita ni terlalu nak tunjuk terer satu hari kita semua akan jatuh dan time tu cuba tengok brapa orang yang betul2 akan tolong kita,,,dan berapa orang yang akan tolong tengok...sedar tak sedar time tu baru kita tau...tak semua kawan yang disekeliling kita tu betul2 sanggup berkorban dan bantu kita macam zaman Rasulullah S.A.W....

   aku pesan kepada diri sendiri dan semua yang diluar sana....tak kira yang tua...muda.....otai...rookie...sama2 la kita jaga orang sekeliling kita....sebelum semuanya hancur..tergadai...aku tau semua orang sayangkan seseorang atau lebey....pesan aku supaya ingat kita nih semua hanya menumpang di duniaNYA...kembalilah ke pangkal jalan..tak kemana pon kita nak ikut edaran masa nih..berusaha tapi bukan sampai kita lupa siapa diri kita..asal kita...sejarah2 yang pernah berlaku....jangan sampai tak tau nak baca Muqaddam pun anak2 adik2 dan saudara-mara kita...apatah lagi..nak baca surah2 Al-Qur'an....kalau da tak boleh nak baca yang tu..macamana nak jadi imam kepada ahli keluarga kita?...macamana nak imamkan anak kita?...macamana nak imamkan saudara2 baru?..renung2kan dan sama2lah kita perbaiki diri kita supaya lebih diredhai...


2 comments:

  1. dah banyak sangat aku tengok budak skrg ni senang..tp tak tau diuntung betol..menyampah..skolah x abis nk keje senang...
    nak beli sluar dalam pun mintak kat mak ayah lagi.

    ReplyDelete
  2. ITU PENTINGNYA PENDIDIKAN BERMULA DARI UMAH..TAI SKARAN RAMAI2 KITA TENGOK PENDIDIKAN HANYA BERGANTUNG KEPADA PIHAK SEKOLAH...LUAR SEKOLAH?...MACAMANA?...SANGGUPKAH KITA NAK BIAR SAJA?....RAMAI YANG BERCAKAP TTG NI..TAPI TAK RAMAI YANG BETUL BUAT TANGGUNGJAWAB TTG PERKARA NI...JADI SEBELUM SALAHKAN SESIAPA SEKIRANYA ANAK KITA..ADIK KITA..KAKAK KITA..MAKCIK KITA...ABANG KITA....JADI LIAR...BUATLAH ASAL UNTUK KEBAIKAN...BUKAN UNTUK SIAPA PON..UNTUK KITA SEMUA JUGA....

    ReplyDelete